באיזה גיל הילד שלך?     0-3 חודשים   |   3-6 חודשים   |   6-12 חודשים   |   1-2 שנים   |   2-3 שנים   |   גילאי גן   |   גן חובה   |   ביה"ס היסודי   

עשרה דברים חשובים על... ראשית קריאה

בין אם ילדכם מתחיל כיתה אלף, או שהוא מתעניין בקריאה כבר בגן, כדאי שתכירו את המושג "ראשית קריאה" כך שתוכלו לעזור לו להתחיל במסע המופלא אל הספרים.

מאת: קרן ארמון

המאמר מתאים לגילאים 
1. "ראשית קריאה" הוא השלב בו ילדים לומדים לזהות אותיות, להבחין בינהן ולקרוא להן בשם. הם מבינים כי אותיות מייצגות צלילים, מה שמאפשר להם לפרק מילים, לבנות מילים חדשות ולפענח אותן בהקשר בעל משמעות של משפט.

2. בישראל נהוגות כיום כ- 40 שיטות וגישות שונות בהוראת הקריאה. העיקריות שבהן משלבות בין הוראה ישירה של העיקרון האלפביתי: אותיות, צלילים והברות, לבין גישת "השפה כמכלול" המבוססת על לימוד קריאה מתוך טקסטים מקוריים הקרובים לעולמו של הילד.

3. משרד החינוך בחר שלא להמליץ על שיטה אחידה להוראת קריאה מתוך מחשבה ששיטות שונות נותנות מענה לצרכים של אוכלוסיות שונות. יחד עם זאת נקבעו מרכיבים ועקרונות חיוניים בכל שיטת לימוד: פענוח אותיות, שיום אותיות, קריאת ניקוד, דיוק בזיהוי מילים, שטף קריאה, עידוד כתיבה וקריאה וטיפוח הלשון.

4. בשנות ה- 50' רווחה בקרב אנשי חינוך בארץ הטענה שלימוד מוקדם של שמות אותיות יכול להזיק בתהליך ראשית הקריאה ולכן יש לדחות אותו לכיתה ב'. מחקרים עדכניים יותר ערערו גישה זו כשהעלו שהיכולת לזהות אותיות בשמן בגיל הגן, היא המנבא הטוב ביותר להצלחה ברכישת קריאה, אף יותר מרמת IQ. כיום ילדי גן חובה לומדים את שמות האותיות וצליליהן.

5. ידוע כי קריאת ספרים לילד מגיל צעיר היא בעלת השפעה חיובית על רמת הקריאה שלו, אך מחקרים עדכניים יותר מצביעים על כך שלא רק כמות ואיכות הספרים שאנחנו בוחרים לילדנו ותדירות הקריאה בהם משמעותית, אלא שהאופן שבו ההורה מקריא לילד את הספר, והאינטראקציה בניהם בעת הקריאה, משפיעים גם הם על הישגי הקריאה שלו בגן ובבית הספר.

6. היכולת לפרק מילה לצלילים נקראת "מודעות פונולוגית". מיומנות זו נרכשת עוד בשלב "ניצני אוריינות" הקודם לשלב ראשית הקריאה. הוכח שקיים קשר סיבתי דו-כיווני בין מודעות פונולוגית וקריאה: לימוד קריאה משפר את המודעות הפונולוגית, ואימון במודעות פונולוגית משפיע לטובה על הישגי הקריאה.

7. דיסלקציה היא קושי ברכישת מיומנות הקריאה שמבטאת כשל בארגון ועיבוד מידע חזותי. בעבר נטו להתייחס לדיסלקציה במרכיב החזותי בלבד, ואילו היום מקובל לתת משקל גם למרכיב השמיעתי. ילדים הסובלים מדיסלקציה, אינם מצליחים לדעת איך "נשמעת" מילה כתובה, ועליהם להתאמץ על מנת להעביר מילים מהערוץ החזותי לשמיעתי ולהפיק מהן משמעות. אבחון נכון בשלב "ראשית קריאה" או קודם לו, יכול לסייע בבחירת שיטת הוראה מתאימה (למשל כזו שאיננה מבוססת על פירוק) ובהוראה מתקנת שמתמקדת במרכיב השמיעתי-לשוני וחיזוק מיומנויות פונולוגיות.

8. דוגמאות לספרים שתמצאו בהם התנסות במיומנויות פונולוגיות הם "מעשה בחיריק קטן" ו"מעשה בפ"א סופית" של נתן אלתרמן. בנוסף לעיסוק באותיות ובתכונותיהן הייחודיות, שפתו העשירה והוירטואוזית של אלתרמן מאפשרת חווית האזנה מתנגנת, וכן התנסות בקריאה עצמית.

9. חריזה טובה וזורמת היא בעלת תפקיד חשוב בהקניית מודעות פונולוגית. דתיה בן-דור למשל, היא כותבת שמשחקת במילים ובשפה בצורה מעניינת וייחודית שעושה שימוש בחריזה כזו. "אותיות מפטפטות" ו"ככה זה בעברית" עוסקים באותיות ובשפה, איורי האותיות הגדולות והמודגשות מאפשרות למידה וזיהוי, ובשלב ראשית קריאה הטקסט מזמן לילד התנסות עצמאית בקריאת מילים וצלילים. גם ספרה של רינת הופר "אותיות במיץ שטויות" הוא ספר לימוד אותיות מצוין, שאינו מוותר על איכויות אסתטיות שמתבטאות בנונסנס משובח ובציטוטים מקלאסיקות ספרותיות אחרות.

10. שלבי ראשית קריאה מתקדמים, אלו שלפני שלב ביסוס הקריאה, "סובלים" בדרך כלל ממחסור בטקסטים טבעיים שמתאימים לגיל הילד. סדרת "מילות קסמים" של רונית חכם מתאימה לשלב ראשית קריאה בכך שהיא מציגה מבני שפה הולמים, מבלי לוותר על ההנאה והשעשוע, בטקסטים קצרים, חוזרים, הומוריסטים ולא מתיילדים.


גולשי האתר ממליצים מנסיונם על ספרים לראשית קריאה

© כל הזכויות שמורות