באיזה גיל הילד שלך?     0-3 חודשים   |   3-6 חודשים   |   6-12 חודשים   |   1-2 שנים   |   2-3 שנים   |   גילאי גן   |   גן חובה   |   ביה"ס היסודי   

חזרה לבית הספר של ילדים בעלי לקויות קשב (ADHD)

החופש הגדול מהווה פסק זמן משגרת הלימודים הרגילה ויוצר אווירה חדשה של שחרור , והשנה החדשה מביאה עמה, לצד ההתרגשות של ההתחלה החדשה וחזרה לישן ולמוכר, את המתח, התסכול, שיעורי הבית והמבחנים. איך מתמודדים ילדים בעלי לקויות קשב עם החזרה ללימודים וכיצד ניתן להקל עליהם בהתמודדות זו?

מאת: גיל מאור

המאמר מתאים לגילאים 
אנו עומדים בפתחה של שנת לימודים חדשה, לאחר חופש ארוך ונעים. החופש הגדול מהווה פסק זמן משגרת הלימודים הרגילה ויוצר אווירה חדשה של שחרור - שינה וקימה מאוחרות ומיעוט בצורך להתמודד עם מצבים של תסכול.
ניתן לחלק את החופש הגדול לשניים. החודש הראשון, בו עדיין קיימת התלהבות מהחופש, חודש בו רוב הילדים הצעירים מבלים במסגרת מוסדרת והחודש השני, המאופיין לרוב בנופש משפחתי והכנה לקראת שנת הלימודים הבאה. רכישת הספרים והציוד לבית הספר, יוצרים מתח בריא לקראת השנה הבאה עלינו לטובה.
והשנה החדשה מביאה עמה, לצד ההתרגשות של ההתחלה החדשה וחזרה לישן ולמוכר, את המתח, התסכול, שיעורי הבית והמבחנים - כל אלה יוצרים מערכת גדולה של לחצים. לכן, כדאי להתכונן לחזרה ללימודים ברגישות ובסבלנות.

תהליכים אלו עוברים על כל ילד, ומה לגבי לקויי קשב ?


ילדים לקויי קשב אינם שונים מילדים אחרים, אך יש להם דרך מיוחדת להסתכל על הדברים.
ניתן לומר כי כל ילד הנכנס למסגרת לימודית מוצא עם השנים את הנקודות בהן הוא חזק ואת הנקודות בהן הוא חלש. לרוב, מוצא כל ילד את הדרך שלו להתמודד עמן, באופן עצמאי או בעזרת מבוגר.
ילד בעל לקות קשב עשוי להתקל במספר מכשולים הנובעים מקיומה של הלקות, ועצם הידיעה על קיומם והכנה מתאימה אליהם עשויים להפוך את חיי ילדכם וחייכם לקלים יותר.

הכנה לקראת שנת הלימודים


רכישת ציוד - רכישת ציוד לבית הספר מלווה בהתרגשות רבה, אולם אצל ילד לקויי קשב עשויה להיות מלווה גם בחשש ובמבוכה. ילדים לקויי קשב נוטים לאבד ציוד לעיתים קרובות, זאת למרות הבטחותיהם וניסיונותיהם לשמור עליו. רצוי להימנע מהערות, כגון: "אני מקווה שהשנה הציוד יחזיק מעמד" או "שילמתי הרבה כסף – תשמור עליו".

הכנה רגשית ונפשית לתחילת שנת הלימודים – רצוי לבנות מראש סדר יום לילד. ניתן לשתף את הילד בבניית התוכנית, תוך התחשבות בגילו. חשוב להתחיל לדבר על השגרה הצפויה ולספר להם איך יראה השבוע במהלך שנת הלימודים. בשיחה עם הילד כדאי לדבר על גורמי המתח, על חשיבות העבודה הנכונה ותהליכי העבודה הנכונים, ולהדגיש פחות ציפיות לתוצאות. כדאי לפתח שיחות אישיות עם כל אחד מהילדים שלכם בנפרד, לגבי מערך הציפיות שלהם, החרדות, גורמי המתח, השאלות והחששות. זכרו כי כל מה שמטריד את הילד לגיטימי, לכן הימנעו משיפוטיות. היזהרו מלהציג לילד רמת שאיפות גבוהה מכפי שהוא מסוגל לממש; את הציפיות יש להתאים לרמת הביצוע ולא לפוטנציאל שלו. ציפיות המתאימות ליכולותיו מעניקות לו ביטחון, ועם ההצלחה יבוא הביטחון והרצון להתמיד ולהמשיך בלמידה. התמדה זו חשובה, היות ויכולת התמדה היא נקודת חולשה משמעותית אצל לקויי קשב.

נטילת תרופות - לאלו הנוטלים ריטלין ונגזרותיו, יש לוודא כי המינון מתאים למשקל הילד, במידה ועברו למעלה משמונה חודשים מאז ביקור המעקב האחרון אצל הרופא מומחה. כדאי לעשות זאת לפני תחילת שנת הלימודים.
ההמלצה הרווחת היום, היא להתחיל לתת את הריטלין כיומיים שלושה לפני תחילת הלימודים, בעיקר לילדים הנוטלים ריטלין בפעם הראשונה או לאלו שסבלו מתופעות לוואי חולפות.

הכנה בתחום החברתי - לאלו שסבלו מבעיות חברתיות בשנה קודמת הכנה זו חשובה מאד. חשוב לעודד את הילד ולציין שכל שנה מתחילה מחדש. שינוי קטן בביטחון העצמי ובקריאת הקודים החברתיים יכול לשפר מאוד את מעמדו החברתי של הילד. טפחו אצלו אהבה עצמית ומחשבה חיובית, השתמשו גם באמצעים חומריים כמו הופעה וביגוד. למדו את ילדיכם (במידת האפשר) להשתמש באחת מנקודות העוצמה שלו – אינטליגנציה רגשית.

שינוי מסגרת - לילדים לקויי קשב לוקח זמן להסתגל לשינוי. המעבר מהחופש הגדול למסגרת הבית ספרית, ושוב לחופשות המרובות בחודש הראשון ללימודים, הוא בעל פוטנציאל ליצירת קשיי הסתגלות אצל ילדים לקויי קשב. לכן, חשוב שההורים ייקחו זאת בחשבון ויכירו בקיומה של תקופת הסתגלות למסגרת החדשה אצל ילדם. לדוגמא, ניתן לצפות לעקומת הסתגלות של עד כשבועיים לאחר החגים. לאחר מועד זה אפשר להתחיל ולעבוד ביתר רצינות.

לאחר תחילת השנה


דיווח למורה - הורים רבים מתלבטים בשאלה האם לדווח למורה על היות הילד בעל הפרעת קשב. במקרה ומדובר במורה שמכירה את הילד ויודעת שהוא מאובחן, כדאי לנהל איתה שיחה בתחילת השנה ולהזכיר לה את הפרטים הרלוונטיים לגבי הילד. במידה שמדובר במורה המכירה את הילד אבל לא יודעת על האבחון ויש לה כבר ידע מוקדם ושלילי אודותיו, מומלץ לשתף אותה בתוצאות האבחון ובתהליכים שעברתם.
שאלה מורכבת יותר היא לגבי הדילמה – האם לדווח למורה חדשה?
הצעתי היא לחכות כשבוע-שבועיים ולראות כיצד המורה מגיבה לילד. בתקופה זו שוחחו עם הילד לגבי הצורך שלו בהפסקות יזומות במהלך שיעור. אם יש צורך כזה, חשוב לשוחח עמה מוקדם ככל האפשר. במידה והילד לא זקוק להתייחסות מיוחדת מהמורה, אפשר לחכות ולשוחח עמה בתקופת החגים או לאחריה, זאת אחרי שתכירו אותה מעט באסיפה ההורים ואולי אף במפגש אישי.

בעיות שינה וטיקים - ידוע כי בתחילת השנה עלולות לחזור בעיות שינה - דבר הנובע ממתח ועייפות. הרפיה ושיחה עם הילד לצד איזון תרופתי, יקלו על הקושי וההסתגלות מחדש. גם טיקים, עלולים לחזור או להופיע בתחילת השנה, ואין להם קשר לתחילת השימוש בריטלין. טיקים יכולים לנבוע משני גורמים: אורגני-תורשתי ומתח, בכל מקרה המתח והלחץ ממלאים תפקיד חשוב בהופעת הטיקים. חשוב לא להתייחס אליהם והם אמורים לחלוף עד תוך כשלושה חודשים. במידה שלא חלפו יש לפנות לרופא המטפל.

קשיי התעוררות בבוקר – השכמת הבוקר היא מטלה קשה לרוב הילדים. היכולת לעבור ממצב שינה למצב ערות במהירות היא תכונה מולדת, אורגנית ובלתי ניתנת לשליטה או שינוי. על כן, אם אתם יודעים כי לילדכם קשה להתעורר בבוקר, טפלו ברוב המטלות כבר בערב שלפניו (הכנת מערכת, הכנת האוכל לבית הספר, בחירת הבגדים). הכינו רשימת מטלות ברורה ומצומצמת שעל פיה הילד אמור לנהוג. העירו את הילד מספיק מוקדם שיוכל להספיק את כל הדברים הנדרשים ממנו, ובהתאם לכך קבעו את שנת השינה בערב.

הכנת שיעורי בית ומבחנים- לנושא זה מספר היבטים. היבט אחד הוא נקודת החולשה הנובעת מהפרעת הקשב - דחיינות. שילוב בינה לבין הימנעות ממטלות כמו שיעורי בית, גורמת לדחיינות אין סופית ומלחמות בבית. הכנת סדר יום ושעת שיעורים קבועה, תוך התחשבות בגורמים השונים, כגון נוכחות ההורים בבית או חוגים ופעילויות אחה"צ, יכולה להקל על הדינמיקה ביניכם בעניין זה. נקודה נוספת נוגעת לילד החייב להכין שיעורי בית תחת כיסוי תרופתי - וחשוב להקפיד שיעשה זאת.
אינני מציע לבני המשפחה להכין שיעורי בית עם הילד. לעניין זה, עדיף לקחת חונך או סטודנט שישב איתו שעה ביום על שיעורי הבית. כהורים, אנו עסוקים במספר רב של מטלות בו זמנית, לחץ או חוסר סבלנות בהכנת השיעורים עם הילד עשוי לגרום למלחמות מיותרות. חשוב יותר לילד שתהיו הוריו (המייצגים ביטחון, הגנה חום) ולא מורים שלו. אם כהורה ישבת להכין שיעורי בית עם הילד, חשוב שתעשה זאת בסבלנות ורגישות. היה איתו כתומך, אל תעשה במקומו ואל תתקן אותו. חשוב שההורה ייתן לילדו ביטחון לגבי התהליכים הנכונים ולא התוצאה.
אחת ההצעות שלי היא להימנע משיעורים בשבת. ראשית, המנעות זו יכולה לחסוך את הצורך בריטלין, והיא גם מאפשרת לילד מנוחה יום בשבוע. כדאי לנסות הכנת שיעורי בית ביום שישי כך שהילד לא יצטרך להתעכב עם העבודה עד שבת. האוירה בבית תהפוך טובה יותר לכולכם.
לקראת מבחנים העניין מעט שונה, למרות שאפשר גם בתקופת מבחנים לנוח בשבת, לעיתים יש צורך להמשיך וללמוד גם אז. אולם חשוב שגם ילד אשר חייב ללמוד בשבת יקח את הזמן ויעשה הפסקות יזומות במהלך העבודה.

אחרי שלמדנו מה עלינו לעשות, מוטל עלינו לספק את כל התנאים לכך שהילד יחווה את השנה בצורה הטובה ביותר. זכרו, גם אם בשנה שעברה היו בעיות, השנה הכל מתחיל מחדש. חשוב שתשדרו לילדכם ביטחון ותעבדו עם הרצון שלו להצליח כל השנה - כי הרצון הוא המניע העיקרי אצל ילדים לקויי קשב.

שתהיה לכולכם שנה טובה ופוריה!


גיל מאור- יועץ מומחה להפרעות קשב וריכוז (ADHD)
www.giladd.co.il
© כל הזכויות שמורות