באיזה גיל הילד שלך?     0-3 חודשים   |   3-6 חודשים   |   6-12 חודשים   |   1-2 שנים   |   2-3 שנים   |   גילאי גן   |   גן חובה   |   ביה"ס היסודי   

דיבור

איך מתפתחת שפת התינוק? מתי הוא אמור לדבר? ומה עושים עם שיבושי לשון וקשיי הגיה? רות כהן עונה על שאלות בנושא.

מאת: רות כהן, בעריכת:

המאמר מתאים לגילאים 

התפתחות הדיבור אצל בן שבעה וחצי חודשים


בני בן שבעה וחצי חודשים שאינו מדבר הברות אלא רק אה ונטיותיו וגם זה לא הרבה. מה עושים?

תשובה:
כשאנו בודקים התפתחות שפתית של תינוק או ילד קטן - חייבים לקחת בחשבון את התקשורת כמכלול. את מדברת על כך שתינוקך אומר רק הברות בודדות.
ראשית, מצב זה נורמאלי לחלוטין בגילו וגם רווח מאוד. אבל חשוב יותר מההפקה שלו - יש לקחת בחשבון את יכולתו לתקשר. כלומר, האם הוא כאשר את מראה לו צעצוע הוא מתענין בו,מתמקד לרגע יחד איתך בצעצוע (האם למשל הוא מסתכל עליך,אחר כך לצעצוע ואחר כך שוב אליך וכד') . האם הוא מראה לך בדרכים שונות שהוא מעוניין או לא מעוניין במשהו? האם קושר קשר עין? - אלו פעולות תקשורתיות לא פחות חשובות מהפקה קולית. ושאלה נוספת: האם היו לו דלקות אוזניים חוזרות? האם מגיב כאשר את קוראת בשמו? אם ענית לחלק ניכר מהשאלות בחיוב, רוב הסיכויים הם שהכל בסדר גמור.



התפתחות דיבור תקינה?


בני בן השנה וחצי עדיין לא אומר מילים עם משמעות. הוא "מקשקש" ונישמע כאילו יש לו המון מה לומר. הוא לא אומר מילים בסיסיות כמו "אבא" "אור" וכד'. אני מאד מוטרדת מהעניין. האם לדעתכם יש מקום לבדיקה במכון להתפתחות?

תשובה:
התפתחות השפה מתחלקת בעצם לשני חלקים - יש את תחום ההבנה - כלומר, עד כמה תינוק מבין הוראות פשוטות כמו "תן לי", "בוא " וכד', באיזו מידה הוא מצליח לתקשר את רצונותיו (האם הוא מצביע, האם יש לו צלילים מיוחדים למצבים שונים וכד'). ויש את תחום ההפקה השפתית - כלומר- באיזו מידה הוא מקשקש (חזרות של הברות- בבבבב, ממממ, תתתת וכד'),האם יש לו מילים משלו
(טטה למשל לבקבוק - היא לחלוטין מילה גם אם אין קשר בין המילה הייחודית לבין המילה "האמיתית"). בגיל שנה וחצי עיקר תשומת הלב כדאי שתנתן לצד של הבנה ושל תקשורת והרבה פחות לתחום של הפקה.
יש המון ילדים שלא מדברים עד גיל שנתיים וגם הרבה אחר כך. אם בנך מתקשר איתכם, משתמש בקולות כדי להביע את רצונותיו, מבין הוראות פשוטות ואתם מרגישים שמשבוע לשבוע תחומים אלה משתכללים אז אני לא הייתי דואגת.
אגב, האם הוא משחק איתכם בכדור? (מצב בו אתם זורקים כדור והוא מחזיר אליכם וכד') האם אתם מצליחים להתמקד במשחק משותף? (שתי פעולות שנקראות JOIN ATTENTION וJOIN ACTION קשורות אדוקות להתפתחות השפה.
אגב, אין שום קשר מוכח בין התחלת השפה לבין שום מדד מאוחר יותר של עושר לשוני או אנטליגנציה.



ילד בן שנתיים שכמעט ולא מדבר


בני בן שנתיים ושלושה חדשים, מפותח מוטורית, מבין הכל, שומע ואוהב מוזיקה, יודע לזהות את כל הצבעים הצורות, חיות וכו' אבל בקושי מדבר. מה עושים?

תשובה:
יש המון ילדים שלא מדברים הרבה בגיל הזה. אם אכן אין בעיות שמיעה, הדבר החשוב ביותר זה לראות התחפתחות ודווקא הצד של ההבנה התקשורתית הוא חשוב הרבה יותר מצד ההפקה. אם הוא מבין את מה שאתם אומרים לו, מסוגל למלא הוראות פשוטות (ואתם רואים שעם הזמן הוא מבין דברים מורכבים יותר ויותר) אז צד אני לא הייתי נלחצת מכמה מילים הוא יודע להגיד או האם הוא מחבר משפטים של שנים או שלוש מילים. ילדים הם מאוד שונים אחד מהשנים והטווח הנורמאלי של התפתחות שפה הוא רחב למדי. אין שום קשר בין גיל התחלת הדיבור לבין עושר שפתי או תקשורתי בהמשך הדרך (אבל יש קשר מסויים למשל לג'סטות כמו ביי ביי, לישון וכד' בדרך כלל ילדים שמשתמשים וממצאים הרבה ג'סטות כאלה יש אוצר מילים רחב יותר והשפה שלהם מפותחת יותר וזאת בלי שום קשר לגיל בו התחילו לדבר. בדרך כלל ברגע שהם מתחילים הם כבר לא מפסיקים אז...
(אגב, יונתן התחיל לדבר מאוחר מאוד וגם מאוד מאוד משובש ורק לקראת גיל שלוש הוא דיבר שוטף - והיום השפה שלו עשירה והוא מילולי בצורה יוצאת מן הכלל- היתרון של התחלת דיבור מאוחרת היא האפשרות להשתעשע בדרכי תקשורת אלטרנטיביות - מה שמאוד מפתח את "שריר היצירתיות"



שתי שפות בבית


יש לנו תינוקת קטנה בבית , בת חודשיים וחצי ואני מדברת אתה ברוסית כיוון שאני רוצה ללמד אותה את שפת אמי . אני ובעלי מדברים ביננו בעברית וזאת השפה השניה שהיא תשמע בבית . שמעתי שהעובדה של 2 שפות בבת אחת יכולה לגרום להתפתחות דיבור מאוחרת האם נכון ? האם לבחור שפה אחת וללמד את השניה בגיל מאוחר יותר ?

תשובה:
הורים רבים מתלבטים בסוגיה הזאת - מצד אחד הרווח שבלימוד שתי שפות ברמת שפת אם הוא אדיר. מצד שני יש הורים אשר חוששים שמא יבלבלו או יעכבו את התפתחות השפה.
דעתי היא שכל עוד מדובר בשפה אשר אתם שולטים בה היטב ומרגישים איתה בנוח, כל עוד אתם מקפידים להיות עקביים בכך שלילד ברור מי מדבר איתו באיזה שפה בדרך כלל (ברור שיהיו מצבים שבהם את תדברי איתו בעברית, למשל כאשר יש אדם שלא דובר רוסית בסביבתכם),אבל בסך הכל שהוא יוכל לצפות באיזה שפה כל אחד ממכם מדבר איתו. ובהנחה שאנחנו מדברים על ילד בעל התפתחות תקינה - אין סיבה שלא לעשות זאת. לעתים קורה שילדים נחשפים לשתי שפות מתחילים לדבר מאוחר יותר (אם כי אנחנו לא יכולים לדעת ספיצפית לגבי הילד הנתון האם היה מתחיל לדבר קודם אם לא היו מדברים אליו בשתי שפות... השונות בתחום הזה גדולה מאד ),אבל מדובר על פערים שבסופו של דבר הם זניחים לעומת הרווח האדיר שבהכרת שפה נוספת ברמת שפת אם.



המשך - דיבור תינוקי





רות כהן, פסיכותרפיה ויעוץ.
לפניות בקשר ליעוץ בקליניקה ניתן לפנות ל: ruthruthc@gmail.com
עקב עומס עבודה גדול, אין לרות אפשרות לענות על שאלות באמצעות הדואר האלקטרוני. ניתן ומומלץ לערוך חיפוש באתר כדי לקבל תשובות לשאלות רבות ושונות אשר נשאלו במהלך השנים.
© כל הזכויות שמורות