באיזה גיל הילד שלך?     0-3 חודשים   |   3-6 חודשים   |   6-12 חודשים   |   1-2 שנים   |   2-3 שנים   |   גילאי גן   |   גן חובה   |   ביה"ס היסודי   

מנהלת גן עונה - כיצד לבחור גן

למה לשים לב? מהו מספר המטפלות המומלץ? מספר הילדים? תנאי הבטיחות, מרחב הגן ועוד.

בעריכת: פוני+

המאמר מתאים לכל הגילאים

כיצד לבחור גן



אני מחפשת גן לגיל שנתיים, ונתקלת בבעיות רבות: ראשית, הבעיה הכי נפוצה שאני נתקלת בה היא גן קטן עם הרבה ילדים. ברב הגנים יש בגיל הזה למעלה מ‏30 ילדים. זו באמת בעיה? זה סביר? נשמע לי שקשה להגיע לכל ילד במצב כזה. כמה מטפלות רצוי שיהיו "על כל ילד" בגיל הזה?
מה טווח הגילאים האידאלי בין ילדים בגן?
ועוד - איך את רואה את האמהות שבאות לבדוק גן? מה לבדוק? על מה לשים לב? כמה זמן זה סביר לשהות בגן?



תשובה:
במידה ויש גן עם ‏30 ילדים חשוב מאוד לשים לב על מרחב סביר. בנוסף יש גישה של עבודה בקבוצות קטנות, כאשר בין ‏7‎-9 ילדים פועלים עם מטפלת במקום מוגדר (מרחב מוגדר שהוא חלק מהכיתה, כגון פינה שגבולותיה מסומנים בכונניות והיא כוללת את כל מה שנדרש לאותה פעילות, כמו ספר, בצק, שולחן). גישה זו יכולה לפתור במידת מה את בעית "העדר".

בענין הגישה האישית לכל ילד, לדעתי הדבר תלוי אך ורק ברגישות המטפלת. ברגע שמטפלת או גננת לוקחת על עצמה את עניין הטיפול האישי כחלק בלתי נפרד מהעבודה בגן, גם אם זה על חשבון חומר שנלמד, הילד יוכל לחוש את הקירבה והשייכות.

היחס בין מספר המטפלות לילדים קבוע בחוק של משרד העבודה והוא בגיל שנתיים ‏1:8.

טווח הגילאים נקבע על פי הילד הצעיר ביותר באותה קבוצה לבין הבוגר ביותר, המקסימום לטווח זה הוא שנה. זו המלצה אישית שלי, בגנים עירוניים הטווח מגיע גם עד שנה וחצי.

כיצד אני רואה את האמהות שבאות לבדוק גן? לדעתי האם היא האחראית על ילדה וזכותה לבדוק את הגן בכל דרך אפשרית גם אם לפעמים היא "מנדנדת" לגננת. פרט זה הוא שולי לעומת הבדיקה שצריכה להעשות. תדירות הביקורים יכולה להיות בין פעם לפעמיים בשבוע, לפרק זמן של בין ‏30‎-40 דקות, כל פעם בשעות אחרות, במשך כחודש.

הנה כמה נקודות שיעזרו לבדיקת הגן:
מספר הילדים בקבוצה מול מספר מטפלות
מספר הילדים בגן בכלל
מרחב הגן
בטיחות הכוללת (כיבוי אש, פינות חדות, בטיחות המתקנים בתוך הגן ומחוצה לו בחצר
היגיינה של החדר, השירותים והמטבח, הצד האסתטי של המטפלות
הפעילות בגן - כדאי לבדוק את הפעילות על ידי ביקורים חוזרים ושנים בשעות שונות
יחס המטפלות - האם יש קירבה פיזית, חיבוקים, נשיקות, לקיחה על הידיים, בין המטפלות והילדים
כבוד - האם מתייחסים לילד בכבוד
קחי מספרי טלפון של הורים שילדם בגן ושוחחי איתם
האם האוירה בגן רגועה, האם צועקים
חשוב לשים לב לתגובות הילדים, כי סביר להניח שבזמן שאמא חדשה מגיעה לגן ההתנהגות של המטפלות איננה טבעית לחלוטין אך הילדים מגיבים באופן טבעי ואם הפעילות איננה שיגרתית ניתן לראות חוסר שיתוף פעולה, חוסר תגובה לבקשות של המטפלות ואפילו חוסר תגובה בהבעות פנים.

באופן אישי, לגבי ההורים, אני שמחה על כל פניה של הורה וגם שמחה שבאים לראות את הגן שלי, למרות שאני יודעת שבדרך כלל גננות מאוד מאוד נלחצות מהביקורים.

בגני נעמ"ת ווי"צו לדוג' אין אפשרות לבקר במהלך היום כאשר הטיעון הוא הפרעה לסדר היום וחדירה של זרים לתחום הגן המוגן.




מה לחפש כשמחפשים גן? על מה לשים דגש (השכלה של גננת, מתקנים, סדר יום - אולי כולם?),
איך לפנות אל הגננות כדי להשיג מקסימום אינפורמציה על הגן?
מהם התקנים והיחס הרצוי של ילדים לגננות/מטפלות?



תשובה:
הגננת או מנהלת הגן כדאי מאוד שיהיו בעלות רקע בחינוך (גננת מוסמכת בעל BEd או רקע דומה, חינוך מיוחד, יועצות , חינוך לגיל הרך).
לגבי סימנים מחשידים - במידה ומגבילים את שעות הביקור בגן ובמידה ומספרים על סדר יום מסויים ובביקורים אין שמץ של הוכחה לעניין. כדאי לדבר עם הורים המשתייכים לגן ולשאול על ההבטחות השונות שניתנו להשוות בינהן ולבדוק כמה מהן מומשו (לדוג' כיצד משכיבים ילידם לישון, אכילה עצמאית, מספר החלפות חיתול)
לגבי סדר יום - אין אמת אחת, הרבה תלוי במספר הילדים בגן, במבנה הגן בגילאי הילדים ובמזג האוויר. ניתן לומר שבמשך כל היום כדאי מאוד שתהיה עבודת יצירה כל יום, עבודה/פעילות בתנועה, משחקי חצר, הקשבה לסיפור, מפגש (ריכוז) בנושא מוגדר, ארוחות מסודרות עם סדר קבוע (יושבים סביב שולחן, אוכלים מצלחות), השכבה מסודרת ונעימה לשינה אחה"צ, החלפות במקום ספיציפי ובאופן קבוע וכמובן חוגים שמצטרפים מוזיקה ועוד.



האם הודעה על מספר ילדים מקסימלי מחייבת את הגן מבחינה חוקית?
הם לגן יש איזושהיא מחויבות להתאים את הקבוצה (גם במהלך השנה) להתפתחותו של הילד?


תשובה:
בדר"כ החוזים הנכתבים (אם בכלל) בין הגננת להורים אינם כוללים פרטים אלה אלא נושא אופי של נוהלי הגן. לדעתי חייבת להתפתח מערכת של אמון בין הגננת לבין ההורים וחלק ממערכת זאת היא גם עמידה במקרים אלה. מבחינה חוקית אין כל "שיניים" למקרה. יחד עם זאת קיימים יוצאי דופן ואם קיימת גמישות היא חייבת להיות מינימלית.
אני מקבלת ופועלת לפי הגישה שהגננת איננה מאבחנת. לדעתי יש ליצור קבוצות על פי גיל כרונולוגי כי ילדים מתפתחים ומשתנים, דגלים ומגיבים ולכן אין מקום לשנות את קבוצת הילדים. לעומת זאת יש להתאים בתוך הקבוצה את הפעילות על פי התקדמות הילדים.
© כל הזכויות שמורות