באיזה גיל הילד שלך?     0-3 חודשים   |   3-6 חודשים   |   6-12 חודשים   |   1-2 שנים   |   2-3 שנים   |   גילאי גן   |   גן חובה   |   ביה"ס היסודי   

מנהלת גן עונה - שאלות שונות

מהו מספר המטפלות המומלץ? כיצד ניתן לטפל באלימות בגן? איך מומלץ לחגוג יום הולדת ועוד - מנהלת גן עונה על סוגיות שונות

מאת: אלה שברצטוך, בעריכת: פוני+

המאמר מתאים לכל הגילאים

תשלומים וחופשות


בגן שלנו ‏18 ילדים עם שתי גננות ושתי מטפלות (מחולקים ל"בוגרים" ו"צעירים"). שנת הלימודים מסתיימת, כמו אצל כולם, ב -‏8 באוגוסט. וכמו כולם גם אנחנו משלמים עבור חודש מלא באוגוסט... עד כאן הכל בסדר. הבעיה היא שהגננות החליטו שהן לוקחות יום חופש פעם בשבועיים כל אחת, לסירוגין. ז"א שיום אחד בכל שבוע הגן מתפקד עם גננת ושתי מטפלות.
ההורים התלוננו שיש כאן כפילות. אנחנו גם "מממנים" לגננות חופשה שנתית באוגוסט, וגם ימי חופש לאורך כל השנה.
האם זה סביר ומקובל?


תשובה:
ראשית לא פרטת את חלוקה מספר הילדים והמטפלות בגן לפי קבוצת ולכן התשובה תהיה חלקית.
מבחינת סה"כ מספר מטפלות מול מספר ילדים - גם כשהן שלוש - זה עומד בכל התקנים, לכן מאוד חשוב לדעת את החלוקה בין שתי הקבוצות.
נהוג שגננות לוקחות יום חופשי, אך לדעתי יש לציין דברים אלה מראש בתחילת השנה ולא לקחת החלטות מסוג זה במהלך השנה.
לגבי אוגוסט - בכל מקרה ובכל מצב משלמים תשלום מלא עבור חודש זה.




סיוע בגן והתאמת הגן לצרכים מיוחדים


בתי תהיה בספטמבר הבא בת שנתיים ותשעה חודשים. היא נולדה פגית, ולכן סובלת מעיכוב מוטורי משמעותי (היום היא בת שנה ו-‏11 חודש, והיא עדין לא הולכת באופן עצמאי). מכיוון שהיא נולדה בינואר ברור לי שהיא תהיה מהגדולים בביה"ס - כלומר אם אני אכניס אותה מוקדם לגן, היא תצטרך להשאר שנתיים בגן חובה.
אני מאוד מתלבטת לאיזו מסגרת לשלוח אותה שנה הבאה. האם בכ"ז לשלוח אותה לגן (- כדי שלא תבלה שנה בחברת ילדים צעירים ממנה, ופחות מפותחים קוגנטיבית), או שאולי בגלל גילה הצעיר, והבעיות המוטוריות שלה, עדיף להשאיר אותה עוד שנה במסגרת מעון/משפחתון.
כיום היא במשפחתון ובו ‏5 ילדים בגילאי שנה-שנתיים.
בנוסף, אנחנו נהיה זכאיים לסייעת מטעם המוסד לביטוח לאומי, אבל רק בגנים עירונים (דהיינו - לא פרטיים). אבל אני בכלל לא בטוחה שאני רוצה סייעת כזאת כדי לא לשדר לילדה מסר של חריגות. אני רוצה שהיא תלמד שהיא כמו כולם, אפילו שלה קצת יותר קשה (מבחינה מוטורית). אני גם לא הייתי רוצה שהסביבה החברתית בגן תתפוס את הילדה כחריגה, בגלל הסיעת. מה דעתך?


תשובה:
אני הייתי מכניסה אותה לגן רגיל שיהיו בו לא יותר מ-‏20 ילדים. לדעתי חשוב מאוד שהילדה תהיה בסביבה הטבעית לה מבחינה קוגניטיבית. לעניין הסייעת, לדעתי הילדה יכולה אפילו להנות מה"דודה" שבאה לבקר אותה מכל הילדים וחשוב מאוד שהסייעת שמגיעה באופו קבוע תהיה מסוגלת להיות חלק (מסוים) מהגן ומהאווירה בו. מתוך ניסיוני, פגשתי במקרים רבים שילדים ביקשו ופנו לסייעת וגם הם רצו לשחק איתה. בנוסף, מסר החריגות איננו מובן ומופנם בגיל צעיר זה והתמורה לדעתי חשובה הרבה יותר. במידה והמטפלת תעודד את בתך בתוך מסגרת הגן, הילדה תרגיש הרבה פחות מתוסכלת על אותם מצבים בהם תתקל בקשיים.
כמובן, יש לבדוק את הגננת והמטפלות של הגן ואת נכונותן לשיתוף פעולה במצב יוצא דופן שכזה.




אלימות בגן


מה עושים עם האלימות בגן (גילאי 3-4)? ומה עושים בגילאים מוקדמים יותר (שנה וחצי)?
כיצד את מתמודדת עם זה בגן שלך ? האם את מיידעת את ההורים של הילד ה"מרביצן" ?
ובכלל, איך מחנכים את הילדים להתנהג אחד כלפי השני בכבוד ?


תשובה:
ילדנו חשופים לאלימות וחלקם זקוקים להוציא את מרצם או כעסם בדרך אנרגטית שיכולה לדמות לאלימות. לכן הבעיה זאת מאוד מורכבת. אצלנו משוחחים רבות עם הילדים על תוצאות האלימות ומנסים לתת "תחליף" להוצאות אנרגיות שליליות.
בדר"כ אינני מיידעת את ההורה בכל יום על רמת ה"מרביצנים" אלא אם תופעה זאת חוזרת מס' פעמים וגם אז אני לא רק מיידעת אלא מנסה ביחד עם ההורה לבדוק ולגבש דרך לפתרון או להמשך שיחה מהגן. קשה לחנך את כל הילדים מפני שאני מאינה שהשפעת ההורים וסביבת הבית היא מאוד מאוד משמעותית ובעלת משקל וכל אחד מגיע עם מטען שינה וכמובן טמפרמנט שונה, כך שאין סיסמא גורפת. בכל אופן אני עדיין מאמינה בדוגמא אישית.

בגיל שנה וחצי הסיפור שונה לחלוטין ולדעתי זאת אפילו לא אלימות לשמה. בגיל זה ילדים אוהבים מאוד לגעת ול"הדבק" אחד לשני. נטייה זאת איננה בהכרח תוצאה של כעס ורצון להגיע ולפעמים היא נעשית מחיבה, מצורך להביע את החיבה, מרצון לתשומת לב ועוד.
בנוסף בגיל שנה וחצי ילדים אינם יכולים להביע את עצמם באופן וורבלי ודרך "הידיים" היא "הזמינה" להם ביותר. למרות זאת גם בגיל זה תגובת הבוגר חייבת להיות מיידית, עקבית וחד משמעית.




תקנים ומטפלות


מהו התקן למספר ילדים על מטפלות, גננות לגן לפי גיל הילד. בגן שלנו, שמכיל ‏12 ילדים, בגילאי שנה עד שנתים, נכנס לאחרונה ילד חדש, תינוק קטנטן (אני לא יודעת בדיוק בן כמה), בן מספר חודשים, שלא יודע לזחול, שלא לדבר על לאכול בזכות עצמו. עד כמה זה יפריע לאיזון בגן, וליחס לילדים האחרים, עכשיו כשיש ילד שלא משתתף באף פעילות, שצריך להאכיל, ואולי להפך ילד כזה שישן רב היום יותר קל למטפלות מילד גדול שמתרוצץ וצריך להשגיח?
יש לנו אפשרות להעביר בננו לקבוצה של קצת יותר גדולים בגן, האם עדיף לילד להיות בחברת כמוהו-קצת גדולים ומפותחים ממנו או בחברת כמוהו-קצת קטנים ופחות מפותחים ממנו?


תשובה:
בגילאים אלה יחס של ‏1:6 הוא תקין לחלוטין ומותר גם ‏1:7. התינוק שנכנס איננו צריך להפריע לילדים הגדולים מבחינת התפתחות ועניין כי הם נמצאים בסביבה שמתאימה להם. העניין הוא כמה זמן "יקח" ילד זה מאחת המטפלות, מפני שכאשר ילד אחד איננו במסגרת הקבוצה (אוכל בשעות אחרות, צריך יותר ידיים והחלפות) המטפלת נותנת זמן על חשבון שאר הילדים ולא ביחד עם הילדים. ילד לומד עם גדולים ממנו וקטנים ממנו ישי אף תפיסה חינוכית המדברת על רב גילאים (קיים מעון של ויצ"ו בירושלים שבנוי ומחולק לקבוצות קטנות רב גילאי). כך שהילד יכול להפריע רק בזמן מטפלת שצריכה להקדיש באופן חריג. לגבי קבוצה אחרת, אין בידי מספיק אינפורמציה כדי להתייחס.




ימי הולדת


יום הולדת בגן - עם או בלי הורים? מדובר על גיל שנתיים. האם זה חשוב בכלל? משמעותי?
למה כן ולמה לא?


תשובה:
אין תשובה חד משמעית. אני אישית מזמינה הורים, סבים וסבתות, אבל יש ילדים שמאוד נרגשים מהפוקוס סביבים ואינם משתפים פעולה. לכן יש לקחת בחשבון נקודה זאת ולהגיע ללא ציפיות.




שינויים תדירים בצוות הגן


הגננת בגן עזבה בשל שמירת הריון לאחר כחודשיים מתחילת השנה. במשך ‏3 שבועות לא היתה גננת ועכשיו החלה לעבוד גננת חדשה. אלא שהיום הסתבר שהיא רק זמנית, עד שתימצא גננת קבועה.
מה עדיף מבחינת הילדים, המשך פעילות ללא גננת, עם המטפלות, שיש להן יכולת להפעיל את הילדים, עד שתבוא גננת קבועה? או גננת זמנית שתדאג להמשך פעילות בגן?
האם זו באמת בעיה כל כך גדולה לילדים, התחלפות דמויות רבה? בני בן ‏3 וחודשיים, בגן ‏24 ילדים בני שנתיים עד שלוש וחצי.


תשובה:
פרק הזמן שממומלץ שהגננת הזמנית תהיה הוא חודשים אחדים, כלומר ‏4‎-5 חודשים. זמן זה הוא סביר להתחברות של הילדים ויחד עם זאת לפרידה במידה ותהיה. לדעתי מנהלת הגן צריכה להחליט לתחום את תקופת הזמניות כדאי שהילדים יספיקו להרגשי את הקשר לגננת הזמנית ואף יוכלו להיפרד.
והיה והגננת הזמנית לא תוכל להשאר תקופה של ‏4‎-5 חודשים, כדאי היה לשקול להמשיך את פעילות הזמן כרגע ללא גננת אלא רק עם מטפלות ובמקביל לחפש גננת קבועה.
לדעתי אין צורך לומר לילדים מראש שהגננת היא זמנית אלא רק סמוך מאוד לזמן עזיבתה. כדאי לספר להם באופן מסודר, לקיים "מסיבת פרידה" שמחה.
לילדים תקופה של מספר חודשים זו תקופה מספיק טובה שאיננה "מטרטרת" את תחושת השייכות לגננת, ומעבר לזה - זה חלק מהחיים.




סימנים לקושי בגן


בני (שנה ושמונה) החל גן לפני כחודש לאחר שהיה בבית עד כה. על פניו נראה כי כבר התאקלם בגן. הוא עצמאי, חברותי ונכנס לגן כל בוקר בחיוך. בשלב זה אני רוצה להתחיל התחלה נוספת בחייו-להעבירו לשינה במיטתו בחדרו, הוא ישן איתנו. אילו סימנים עלולים להופיע אם אינו מוכן לכך, מעבר לקושי הצפוי שבהתחלה חדשה נוספת? האם פרק זמן של חודש בין ההתחלות מספיק אם הכל נראה כשורה בגן?

תשובה:
הייתי מחכה עוד חודש חודשיים כדי לשנות את הרגל השינה מפני שהרגל זה הוא גם סוג של פרידה ולפעמים החודש הראשון בגן איננו הפנמה עמוקה. לקראת השינוי ניתן לקרוא לילד ספרים המספרים על חוויית השינה ולהציע "תחליף" הורים בדמוי דובי/בובה.




ביקור בגן רק בחלק מהשבוע


אנחנו גרים בארה"ב ואני מתכננת לשלוח את בני, בן 9.5 חודשים, לגן למשך יומיים בשבוע. הסיבה לכך היא כי אני סטודנטית ויכולה לשהות איתן במהלך היום, וגם בימים אלה להיות איתו עד הצהריים ורק אז לשלוח אותו לגן (13:00-18:00). האם את חושבת כי זה זמן מועט מדי לשהיה בגן? אולי כדאי להוסיף יום נוסף כך שתבנה שגרת הליכה לגן? אולי להוסיף שעות נוספות לימים בהם ישהה ממילא בגן? חשוב לי לציין כי הוא אוהב חברת ילדים ומנסה ליצור איתם קשר ולשחק עמם

תשובה:
לדעתי כדאי לך להוסיף יום נוסף ולהביא אותו באותן שעות לאותו מספר שעות. ילד צריך להיכנס לשיגרה כך שאם ‏3 ימים מתוך ‏5 ימי עבודה הוא הולך לגן זאת כבר מסגרת מסודרת ונכונה. ואלי במשך הזמן תהפכי זאת ליום יום.
מבחינת כמות השעות, לדעתי ‏18:00 זאת כבר שעה שכדאי לחזור הביתה כי עד לשעת השינה יש סך הכל שעתיים שלוש וכדאי לבלות אותן עם הילד.



תשובה:
בגיל - ‏3 כאשר התאומות נמצאות באותה מסגרת לדעתי יש לחגוג ביחד את יום ההולדת. בגיל זה הפרגון והחיקוי בין התאומות עדיין חזקים מאוד והשמחה המשותפת נעימה מאוד. כאשר הן תיפרדנה במסגרות אפשר לחגוג לחוד.
© כל הזכויות שמורות